27 November 2008

Kenangan lagi!

Kalau mungkin bisa kita bertebaran mencari secebis rasa pada tingginya langit dunia, sudikah engkau memautku dengan tebaran redup sisir sayap cintamu?


Bicaraku,
Sesungguhnya seorang yang muhsin telah merajai akan wilayah cinta Ilahi. Saat itu, siapa yang dicintai dan mencintai? Aku sedar, di celahan masa itu, satu saat pada erti rindu membuatkan masa menjadi kaku dan bunga-bunga kembali segar bagaikan tidak pernah layu. Sebagaimana mekarnya, maka sucikanlah jiwamu daripada ragu-ragu. Inilah satu suluhan pada menyaksikan akan jernihnya hati apabila mengungkapkan kata dan memahami rasa cinta. Maka, bebaskan segala ajsammu dan biarkan cahaya ini menyinari seluruh sudurmu. Aku berkata, kekallah segala yang kekal dan fanalah segala yang fana.


Bicaramu,
Lantas, aku menggapai nirmala. Menyaksikan akan terpancarnya cahaya suci daripada lubuk hati yang satu, aku sebenarnya hanya tunduk menyerah. Rasanya adalah rasa yang tidak berbunyi. Dan, aku sesungguhnya mengharapkan engkau mengerti dengan faham yang mutmainnah. Inilah rasa bagi diriku. Alangkah indahnya mahkotamu wahai jiwa. Engkau telah menerima sejuta sentuhan daripada jiwa suci dan engkau telah menceburkan diri ke dalam lazat-lazat kejadian yang paling seni. Inilah sebagai galang ganti segala jerih dan payah. Nah, ini sekeping hati buatmu.

Mengapa perlu ada derita ketika bulan melimpahkan cahaya?


Bicaraku,
Denyut-denyut nadi berima nan satu makin mencelikkan rasa. Sehirup nafas, apakah bisa menceritakan segala rahsia. Sudah cukuplah engkau sebagai pujangga berhiba. Engkau telah melafazkan sekian banyak setia pada sebuah pualam jiwa. Namun, hasilnya telah meninggalkan dirimu tanpa sebarang waris dan wasilah. Sebenarnya, aku telah merasakan engkau telah bertaklid di atas sebuah wacana yang bisa membuatkan mata hatimu menjadi buta. Inikah kehendakmu? Tidak, aku yakin ianya bukan sepertimana mahumu. Engkau hanya menginginkan sebuah hati yang rindu, katamu. Selamilah erti sebuah mujahadah pada kalbu engkau dengan zikir yang tidak kunjung putus. Inipun adalah pembukaan kepada hati yang sejahtera.


Bicaramu,
Dalam sebuah kesunyian tanpa ada padanya ruang-ruang lapang, engkau perlu kepada tafakur. Engkau perlu bersunyi-sunyi dengan jiwamu, kataku. Terjunkanlah dirimu ke dalam suasana bening kasih. Temuilah Al-Wahid. Temukan cinta pada suatu sudut hatimu yang sedang khusyuk beriktikaf. Kiranya, begitulah yang terbaik. Tiada guna padanya akan suasana hiruk-pikuk hati, tetapi hatimu tetap menangisi. Apa gunanya jika bibirmu menguntum senyum sedang hati merudum terluka? Ini adalah suatu jalan pilihan. Ini adalah sebuah tarekat cinta.


Bicaraku,
Sayugia, engkau menerima segala nasihat-nasihat daripada pembawa jalan benar. Menabrak hati-hati ini dengan panah-panah bersalut racun bisa. Tdak mungkin engkau mati, racun bisa itu kata mereka adalah ujian sahaja. Semoga hatimu kalis kepada bisa-bisa. Ada berapa lataif dalam lubuk hatimu? Berapakah arasynya yang telah engkau singkap akan sirrnya? Sebaiknya engkau mengekali akan sucinya latifah rabbaniyyahmu itu.Inilah ertinya engkau telah lama mengenal akan cinta yang hak. Cuma, engkau telah lupa dan luput akan cemerlang rasanya.


Bicaramu,
Hilang segala yang telah tersembunyi itu adalah sesuatu yang biasa. Namun, bisakah engkau pada sesuatu yang adanya hanya pada rasa yang tidak berbunyi? Namun, alam ini tidaklah pernah sunyi daripadanya. Ini adalah kenyataan bagi sebuah makna ada. Lawannya bagi tiada. Kita lihat pada sisi bertentangan. Untuk melihat pada ujudnya, maka rasailah pada tiadanya. Hilangnya terasa, kan? Mendambakan kasih pada hakikat cinta orang yang ruju’, apalah salahnya kiranya engkau memakai pakaian seorang darwisy? Maka, tadahkan tempurung hatimu menerima dinar-dinar buat membeli cinta hakiki.


Al-faqir itu tunduk memandang tempurung hatinya.
membilang-bilang dinar dan dirham zikir yang tidak putus-putus.
"Mengapa engkau tidak membeli pakaian baru dengan dinar dan dirham itu?"
Al-faqir itu diam.
menerawang latifah rabbaniahnya bersama denting-denting dinar dan dirham itu, persoalan itu tidak dihiraukannya.
"Mengapa engkau tidak membeli pakaian baru dengan dinar dan dirham itu?"
Al-faqir bangun dan dia berhujah.
"Aku selamanya adalah seorang darwis, dan seorang darwis adalah Al-faqir.
Engkau adalah Sang Raja, dan tidaklah aku menghinakan diriku melainkan aku memuliakan DiriMU.


Bicaraku,
Aku adalah andika yang mencernakan segala kisah. Sedikit sahaja yang terasa barangkali akan lazatnya. Tetapi, ini adalah panduan jalan fikir buat yang mahu mengambil peduli. Gerak rasa dan tarian hati ini tidak pernah akan terhenti. Meskipun demikian kisah, aku tidak pernah peduli.Dalam melestarikan cinta dan kasih ini, aku rela mati. Ambillah jasadku, tetapi jiwa ini bebaskanlah. Aku hanya punya jiwa ini buat dirinya.



Bicaramu,
Waspadalah terhadap segala ghair dan ghayyah. Ini adalah suatu rintangan yang menghalang kepada sampainya hatimu kepada suatu pertemuan hakiki. Mungkin erti semuanya telah berganjak daripada hasrat yang asal. Sudah menjadi begitu berbeza. Apakah nilaian paling adil? Ertinya pada kesudahan untuk segala kisah? Engkau bungkam dan aku diam. Masing-masing terpaku pada paksi-paksi sendiri. Sudah begitu takluknya akal, maka apa yang masih tersisa? Kelak, moga-moga kita mengerti bahawa di sebalik tadbir itu adanya takdir. Suatu ketentuan yang mutlak pada hakikatnya. Di sini, pasrah tidak bererti cinta telah mulai goyah. Inilah al-hikmah dan suatu nikmat bagi jiwa-jiwa yang mengalami ekstasi cinta. Tentu, bukan calang-calang jiwanya. Pastilah mereka yang telah mencapai al-maqsudul haq ini telah benar-benar mempunya al-haqqul maqsud.


Bicaraku,
Membiarkan segalanya menjadi kaku adalah bukan pilihan. Petualang itu sebenarnya adalah rasa pada diri sendiri. Tentunya engkau pernah mengalami amukan rasa. Pelukan rasa terkadang perlu dilepaskan. Sama ada dia melepaskanmu atau engkau sendiri merungkaikannya dengan penuh rasa rela. Benar dan alangkah benar. Sang hujan menyuburkan. Sang hujan membinasakan. Tapi, akan binasakah mereka yang tabah hati? Sedar akan mereka itu akan sinar mentari. Aku yakin dengan yakin yang hak. Rencam dalam duniamu, tidaklah mengundang sebarang waham. Aku terfikir untuk untuk memperhatikan akan hal itu. Bicarakah hatimu dengan erti setia dan rindu? Sepertinya, segalanya seakan terhenti dan engkau telah tersyuhud pada erti cinta sebenar. Apakah telah hilang dahaga pada seorang pengembara?


Bicaramu,
Telah aku bersuara dengan kata-kata yang ada pada jiwa. Sejujur dan seadilnya. Maka, abadikanlah dalam tafakur akan segala kalimah. Dekat dan semakin mendekat jiwa kita, segala faham telah menjadi satu. Ini adalah asas kepada wujudnya erti cinta. Kita tidak akan membiarkan sedetik menjadi sia-sia. Tetapi, biarlah setiap satunya menjadi saksi dan terus kekalnya ia pada keadaan sempurna. Sesudah engkau berupaya mencipta pada satu titik sediakala, ini masanya untuk terus mengujakan rasa. Demikian adanya, sesiapa yang bisa menyirat segala jalinan rasa.


Bicaraku,
Hakikatnya engkau telah memandang akan adanya pengabdian dalam mempamerkan keikhlasan. Telah engkau dikhabarkan dengan keperluan bermujahadah. Pertegakkanlah jiwamu. Jangan sesekali engkau tertewas pada kemilau pedang-pedang tajam pada jalan ini. Sesungguhnya, pada jalan ini telah tersedia seribu satu pertolongan dan seribu satu pengharapan. Ini bukanlah jalan untuk si pengecut.



Bicaramu,
Sedaya upayamu engkau telah cuba memartabatkan kejilahan ini sekian abad waktu. Tiada yang menyalahi segala yang telah engkau jalani, kecuali pada orang-orang yang munafik jiwanya akan mencerca. Tetapi, tidak mengapalah. Mereka selamanya tidak akan bisa memahami. Engkau hanya melakonkan cerita menurut setiap watak dan peranan. Maka, biarkanlah mereka dengan watak dan peranan mereka. Moga-moga, mereka ditemukan dengan erti sebuah taubat.


Orang mencari dan mengenal erti atas dasar sendiri-sendiri
Hidup tanpa hidup adalah mati
Nyata dalam pentafsiran hakiki tentang maksud keempunyaan dan serah-kembali
Manusia sewajibnya diajar tentang menjalani kesempurnaan
Mengangkat darjat diri ke makam agung
Mentahkik yang setitik dari mana asalnya dan ke mana tempat kembali.

Belajar dan menerima faham daripada kurnia dan anugerah
Atas campakan taufik dan hidayah ke dalam qalbu manusia
Setelah itulah engkau diiktiraf sebagai manusia-manusia yang yakin dan percaya.


Bicaraku,
Jikalau hendak kugapai sejuta makna dalam keagungan makrifat, rasanya tidak ada jalan senang. Maka, tabahkanlah jati dirimu dengan rela. Relakah engkau memberikan jiwa pada kata-kata? Sesungguhnya, segala kesucian tidak akan menempati ruang-ruang yang kotor dengan mazmumah. Sewajarnya, bejana hatimu itu perlu kepadanya akan suci. Carilah air zam-zam murni dari kolam airmata pada kedua-dua matamu. Inilah air mutlak buatmu berwuduk. Wuduklah dengan wuduk yang sempurna. Hadapkanlah wajahmu ke arah kiblat cinta dengan rasa penuh khusyuk dan ikhlas. Moga-moga wajahmu dipandang oleh Sang Kekasih dengan penuh tertawa.

0 comments: