08 February 2011

Angau Dekat Maghrib ver. (i)

Bermula sebuah kisah dalam igauan dan teladan. Sepanjang perjalanan yang berbaur dan bergaul dengan segala lumrah dunia.

Satu-satu perhitungan berjalan. Tiada antara kesemuanya.
Berahi dalam kesamaran, rencam dalam penghampiran. Kepada yang mengerti aku hulurkan salam. Berundur, tidaklah aku katakan kepada sesiapa jua.

Maju, mari ikut pelangi itu yang bersinar terang di sebalik awan. Semanis warna jingga yang memancar kala pagi subuh. Kemilau memandang pada anak mata, silau pada hati tidak peduli. Apakah mahal warna pada sejarak jangkauan hati? Dia berbisik suatu petang, sedang langit karmila menantang senyum. Tengadah kepala-kepala mereka ke langit. Sedang hati tunduk terkunci mati.
Berbalam-balam kasih menagih. Tidak terperi pedih. Mungkinkah dalam segalanya itu, terselit rasa yang padanya diriku dan dirimu ada? Sejumlah diri terpanggil untuk berbaris di ruang sempurna ini. Membilang segala pemisah yang menghalang. Tidak biasa kata mereka.
Pun padaku, kalau mereka ingin menjauh pun tidak menjadi hal. Restunya sudah mencukupi. Seperti sebelum ini, memenuhi dan meliputi.

0 comments: